poniedziałek, 9 stycznia 2012

Jak budować skrzyżowania kolejowe w Simutrans- poradnik.

Jak zrobić dobre skrzyżowanie? Lepiej zrobić kolizyjne ale tańsze, czy bezkolizyjne lecz droższe?
Wszystko sprowadza się do tego, jak duży jest ruch na liniach, oraz jaka jest ich specyfikacja(jedno lub wielotorowa).
W przypadku gdy, ruch jest znikomy, a linie pojedyncze wystarczy nam najprostsze skrzyżowanie:
Jest to typowe skrzyżowanie w kształcie litery T. Możemy przedłużać jedną z tych linii i dalej nasze skrzyżowanie będzie działać. Musimy pamiętać o odpowiedniej sygnalizacji:
Sprawa nieco się komplikuje, gdy jedna z linii jest dwutorowa. Wtedy najlepiej budować skrzyżowania bezkolizyjne, tak by zachować jak najwyższą prędkość na szlaku i nie tamować ruchu:

Wystarczy teraz dodać semafory i może odbywać się bezkolizyjna zmiana kierunku jazdy:
Pamiętajmy, że przed wjazdem na linie dwutorową najlepiej dać Presignal(żółty), zaś na jednotorową-Long Block Signal(Podwójny czerwony).
Gdy krzyżujemy dwie podwójne linie, sprawa jest niemal identyczna:
Nie musimy tutaj dawać podwójnego semaforu, gdyż wjeżdżamy na tor o ruchu jednokierunkowym.
Jednak, jeśli krzyżujemy dwie linie, to warto to zrobić poprzez stację(w sytuacji, gdy chodzi o ruch pasażerski- ludzie będą mogli się przesiadać). Pokażę to na przykładzie dwóch linii dwutorowych.
Budujemy stację, najlepiej z conajmniej czterema peronami. Za pomocą sygnalizacji ustalmy kierunki jazdy:
Teraz wystarczy tylko tak dobudować tory, aby pociąg musiał przejechać przez stację. Np. tak:
W ten sposób, pociąg jadący z każdego kierunku, będzie musiał przejechać przez stację, co pozwoli na przesiadkę pasażerów.  Oczywiście rodzaj skrzyżowania jaki zastosujemy, zależy od wielu czynników np. natężenie ruchu, ukształtowanie terenu, urbanizacja. Zobaczmy poniżej różne rozwiązania:


Jest to klasyczne skrzyżowanie dwóch linii z trzech kierunków przez stację. Pociąg jadący z każdego kierunku musi przejechać przez stację.
Tu jest duża stacja i skompilowane w nią dwie linie, z czterech kierunków.

Tu mamy bardziej skomplikowane skrzyżowanie trzech linii. Ukształtowanie terenu nie pozwoliło na wykorzystanie do tego stacji, więc za pomocą wiaduktów, pociąg jadący z każdego z kierunków, może zmienić kierunek jazdy na dowolny.
Tu skrzyżowały się właściwie 4 linie. Dwie główne, odnoga północna oraz wjazd do magistrali podziemnej. Wszystkie pociągi muszą przejechać przez Łowicz Główny(oprócz wjazdu do podziemi z kierunku wschodniego).

To duża stacja, na której krzyżują się pociągi z czterech kierunków oraz podziemi. Jest to przykład jednej z ciekawszych stacji.

A na koniec jeszcze inny rodzaj skrzyżowania linii dwutorowej, z jednotorową. Po prostu, następuje rozwidlenie linii pojedynczej i za pomocą wiaduktu, bezkolizyjny przejazd. Do zastosowania, gdy chcemy wjeżdżać tylko w jednym kierunku(jak widać, wjazdu z linii jednotorowej, na kierunek wschodni).
Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz